Wiebe Giesen en de motoriek van het mikken
Docenten Lichamelijke Opvoeding uit het hele land zijn naar Nieuwegein gekomen voor een cursus golf. Wiebe Giesen, specialist in Scholengolf, hoopt dat veel docenten het golf opnemen in hun jaar programma: ,,Golf is een hele mooie sport voor op school,’’ zegt de gepassioneerde golfprofessional. ,,Veel kinderen houden van balsporten. Alleen zijn er ook kinderen die nooit de bal krijgen. Bij golf ligt de bal stil, een kind kan op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo de bal slaan. In een klein groepjes, samen, maar toch alleen. Er is geen weerstand van een tegenstander, zoals bij tennis.’’ 'Sommige kinderen krijgen nooit de bal' Wiebe zit met de docenten bij elkaar. Hij zit op de grond met boeken en legt uit. Af en toe gaat hij staan en doet iets voor. Een swing, de grip, techniek. Wiebe heeft hart voor de zaak, mooi en ontwapenend. Gekleurd hoedje ,,Eén nul,’’ roep Katelijne Quaden van het Ichtus College in Kampen. Haar collega Herman lacht. ,,Wacht maar,’’ zegt hij, ,,ik moet ook nog.’’ Het is ongelooflijk wat je met golf in een gymzaal kan doen. De wandrekken worden schuin in de gymzaal neergezet en er moet gechipt worden door de vierkante vakken. ‘Vier op een rij’ is de opdracht. Wie het eerst vier keer raak heeft geslagen. Een rond gekleurd hoedje voor een goede chip. Katelijne is fanatiek. Zorgvuldig bereid ze haar slag voor. Ze kijkt even naar het wandrek waar ze de bal gaat slaan. Geconcentreerd met een serieuze blik slaat ze. De bal gaat door het gewenste gat. Er verschijnt een grote lach op haar gezicht. De gaten met dekseltjes in de gymzaal die bedoeld zijn om volleybalpalen in te zetten, worden uit de gymvloer gehaald. Zo ontstaan er in de gymzaal holes om de bal in te putten en verandert de gymvloer in een green met verschillende en gekleurde lijnen. Golf-professional Wiebe Giesen wil zoveel mogelijk aan de docenten laten zien wat er mogelijk is in de gymles. Wiebe is er van overtuigd dat golf een verrijking van je leven is, dus wil hij graag leerlingen op school in aanraking brengen met golf via docenten Lichamelijke Opvoeding. Levenslessen door golf Wiebe: ,,Golf draagt op een positieve manier bij aan mijn leven. Ik word blij van golf. Het is heerlijk om in de baan te staan, buiten en met golfers van jong tot oud. Ik kan met iedereen spelen van welk niveau dan ook. Door golf krijg ik levenslessen mee. Ik kan veel leren, maar ik moet ook mijn beperkingen accepteren. Het is cool om mijn passie voor golf door te geven, ook op allerlei soorten scholen. Kinderen zijn geweldig om dingen aan te leren. Ze zijn minder realistisch en vragen niet zoveel. Ze pakken gewoon een club vast en gaan slaan. Kinderen durven te dromen en zitten nog niet vast aan bepaalde denkbeelden. Daarbij lachen kinderen vier keer zo veel als volwassenen.’’ Verkeerde grip De gymdocenten lachen opmerkelijk veel. Ze vinden het zichtbaar leuk om te swingen, te chippen en te putten. De ballen vliegen af en toe volledig de verkeerde kant op. ,,Hoe zit het met de techniek,’’ vraagt een docent. ,,Leren we ze nog een bepaalde grip aan?’’ Wiebe is er makkelijk in. ,,Ieder kind dat iets vraagt, geef je antwoord. Als je ziet dat kinderen de bal de verkeerde kant opslaan door een verkeerde grip, leer je ze de grip. Leer je ze iets over de richting en dat kan door iets te veranderen aan de grip. Sommige kinderen pakken de club meteen goed vast, anderen niet. Maar het belangrijkste is voor plezier te laten beleven. Leuke spelletjes en lekker slaan. Lol hebben met elkaar.’’ | Docent Roel van der Paardt geeft les op het Calvijn College in Amsterdam-West, een school met veel verschillende nationaliteiten. Hij zet daar graag golf op de kaart. Roel is gedecideerd met putten. We spelen een spel waarbij we in de holes van de vloer moeten putten. Elke keer als je de bal in de hole putt, schuif je een plaatsje op. Ik zie dat Roel steeds meer mijn kant op komt. Ik lach, hij gaat me misschien wel inhalen… Maatschappelijke verantwoordelijkheid Het Scholen golfproject is een initiatief van de NGF en PGA. Het wordt overigens steeds moeilijker om met golf poot aan de grond te krijgen op school. Wiebe: ,,Voorheen had je misschien twintig sporten, nu heb je honderdvijftig sporten. Die willen allemaal aandacht op school. Het is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de golfbond om iedereen kennis te laten maken met golf. Dat kan op school, in de buurt of via het RAAK programma van de NGF. Doel is dat golf laagdrempelig wordt. Golf moet traditie en etiquette bewaken, maar de sport moet zich wel aanpassen aan de veranderende samenleving.’’ Jim, Elliot & Ramon Wiebe is niet de eerste die zich heeft gebogen over het scholengolf. De golfprofessional van Sluispolder heeft een aantal leermeesters. ,, Jim van Heuven van Sterling, Elliot van der Veeke en Ramon van Wingerden zijn de pioniers van het Scholengolf. Geweldige specialisten waar ik veel van heb geleerd en nog steeds leer. Het is niet vanzelfsprekend dat als je de kinderen iets uitlegt, ze de informatie ook daadwerkelijk opslaan en kunnen verwerken. Door de methode’s van Jim en Elliot in samenwerking met Ramon, over spelenderwijs leren, prikkelen we kids om veel te leren zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.’’ Chillende leraren Golf is inspannend, ook in een eenvoudige gymzaal in Nieuwegein. Pauze. Wiebe heeft voor de lunch gezorgd. In de kleedkamers worden broodjes gesmeerd en jus d’orange ingeschonken. Koffie gemaakt met het Nespresso apparaat dat Wiebe onder protest van zijn vrouw meenam van huis. Even wat eten, praten, chillen en lachen, dat doen ook docenten in de pauze, net als hun leerlingen. In het tweede deel van de cursus golf bouwen de docenten hun eigen holes in de gymzaal met al het materiaal dat aanwezig is. Dat levert veel hilariteit en inventiviteit uit. Een kast wordt neergezet met een mat er op. De tee is hoog, de ‘fairway’ laag. Hole-in-ones zijn vallen er niet. 'Golf moet zich aanpassen aan de veranderende samenleving' Monique Boerakker heeft een mooie chip techniek en verraadt hiermee dat ze zelf golft. De golfster is geen docent Lichamelijke Opvoeding maar intern begeleider op het Baudartius College in Zuthpen. ,,Golf is heel goed voor kinderen met gedragsproblemen. Ik begeleid een autistische leerling. Het was moeilijk voor hem een sport te kiezen. Deze leerling golft nu. En dat is heel goed voor hem, want golf doe je altijd alleen. Hij is er heel blij van geworden.’’ Die ene fantastisch geslagen bal... Golf voor iedereen, want golf is een toegevoegde waarde aan je leven, een mooi streven. Wiebe: ,,Voor golf heb je eenvoudig gezegd, de motoriek van het mikken, nodig. En dat heb je een leven lang nodig, een soort timmermansoog dat je heel vaak gebruikt. Al is het alleen maar om je sleutel in het slot te steken. Voor kinderen op school gaat het om die ene fantastisch geslagen bal en de lol met elkaar. Dat onthouden ze.’’ Adrienne |
klik op een afbeelding voor grotere weergave